Saturday, October 17, 2009

10 PERINGATAN BUMI DAN...9 JENIS ANAK SYAITAN....

10 peringatan bumi

Untuk peringatan pada diri yang sering alpa dengan keindahan dunia yang hanya palsu belaka. Sedarlah bahawa bumi sentiasa berkata-kata dengan manusia namun masih ramai lagi manusia yang lalai dan leka.

Berkata Anas Bin Malik r. a;

Sesungguhnya setiap hari bumi menyeru kepada manusia dengan sepuluh perkara.

1. Wahai anak Adam! Berjalanlah di atas perutku, tetapi ingatlah! Engkau akan dimasukkan ke dalamnya kelak.

2. Engkau melakukan maksiat di atas belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan diazab di dalam perutku.

3. Engkau ketawa di atas perutku, tetapi ingatlah! Engkau akan menangis di dalam perutku.

4. Engkau bergembira di atas belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan kecewa di dalam perutku.

5. Engkau mengumpul harta di atas belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan menyesal di dalam perutku.

6. Engkau makan benda yang haram di atas belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan dimakan oleh ulat di dalam perutku

7. Engkau angkuh di atas belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan dihina di dalam perutku.

8. Engkau berlari dengan riang di atas belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan jatuh di dalam perutku dalam keadaan dukacita.

9. Engkau hidup di dunia bersiramkan cahaya matahari, bulan dan bintang di belakangku, tetapi ingatlah! Engkau akan tinggal dalam kegelapan di dalam perutku.

10. Engkau hidup di atas belakangku beramai-ramai, tetapi ingatlah! Engkau akan keseorangan di dalam perutku.


9 Jenis Anak Syaitan

1. Zalituun

Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat.Menggoda supaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin

Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan

Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf

Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth: disko, kelab mlm & tempat yg ada minuman keras).

5. Murrah

Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud

Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim

Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumah tangga (suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan

Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus

Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

Friday, October 9, 2009

KONSERT SINAR AMAL DI UNISEL HEHEHEHE 08/10/2009.......





assalamualaikum huhuuh....brula aku dapat menulis dan mgupdate balik blog ku ni...sebab mnggu ni mmg bz se bz nya...phm ka??? mggu ni aku byk assignment yang kena d lakukan...ada test...kuiz...mid term lagi...dan juga ada knsert sinar amal d mana aku adalah salah satu ajk yang terlibat d belakang tabir....hehehe...tapi alhmdulilah smlm tu smuanya berjalan dgn lancar hehehe... mmg best..yang mnjalakan knsert ni adalah kelab I RAKAN yang bru ja aku masuk di ikuti dgn hal ehwal pljar dan sbaginya....mmg best bah semalam... nda sangka bz2 pun aku smlam dapat aku berbual dgn kmpulan nasyid terdiri dari 3 kmpulan... hehehe..UNIC...MESTIQA...DESTINY... diorng smua baik2...alhmdulillah....mmg best bah....

knsert smlam tu alhmdulilah biarpun kalu kamu mau tau dan x silap aku persipan knsert ni hnya sbulan lbh...itu ikut daripada org2 yang aku dgr la....hehehe...smuanya berjalan dgn lancar smlm....ni smua sbb komitmen daripada smua ajk2 d belakng tabir dan dpn tabir(AIK...adakan d dpn tabir?????....heheheh mestila ada....) bestnya smalm....aku baru sem 1 dan baru msuk kelab i rakan ni dan x sangka aku terlibat dalam mnjayakn konsert sinar amal ni....biarpun aku adalah ajk jamuan dan cnderahati.....heheheheheehhhehe......

dan daripada knsert ni....aku dapat lihat smua org berikan kerjasama yang baik biarpun ada juga yang hmm.....tapi x palah.....kita tahu tnggungjawab kita..dan kita harus laksanakan sbaik2nya....biarpun aku masih dalam keadaan penat menulis blog ni tapi....gumbira aku nda terkata.....dan paling best daging yang d masak oleh katering semalm SODAPNYA!!!!....hahahahahaha.....

k la......aku harap d masa2 akan datang aku akan berikan lagi yang terbaik pada i rakan untk program2 yag akn d jalankan d masa2 akan datang....amin......

k salam.......
Related Posts with Thumbnails